UKON Academy

Hét scholingsplatform voor jou als (toekomstige) zorgprofessional en docent!

Evidence based practice (EBP) in de (langdurige) ouderenzorg: Op zoek naar de best passende zorg

Wil jij als (wijk)verpleegkundige, verpleegkundig specialist, physician assistant, arts, paramedicus of psycholoog in de (langdurige) ouderenzorg aan de slag met het verbeteren van zorg en het implementeren van vernieuwingen? Dan is de cursus 'Evidence Based Practise in de (langdurige) ouderenzorg' iets voor jou!

Inleiding cursus Evidence Based Practice (EBP) in de (langdurige) ouderenzorg
In deze cursus leer je hoe je een beslissing kunt maken over de beste zorg voor een zorgvrager op basis van de principes van EBP. Hoewel EBP vast aan bod is gekomen in je opleiding blijkt het in de praktijk lastig om daadwerkelijk toe te passen. Deze cursus is bedoeld om je EBP-kennis en EBP-vaardigheden weer op pijl te brengen en te reflecteren op je eigen houding ten opzichte van EBP. Wat draag jij uit? Je krijgt handvatten hoe je EBP kunt integreren in de dagelijkse veeleisende praktijk. Tijdens de bijeenkomsten werk je aan een Critical Appraisal of a Topic (CAT) over een zelfgekozen thema. Informatievaardigheden en het zoeken, lezen en beoordelen van bewijslast in PubMed, maar ook in bijvoorbeeld richtlijnen, de databank erkende interventies van Vilans en de UKON-tools pagina staan centraal.

Het belang van EBP
Aandacht voor passende zorg is een belangrijk strategisch speerpunt voor zorgorganisaties. De complexiteit van langdurige (ouderen)zorg neemt immers toe. EBP draagt bij aan passende zorg doordat zorg verleend wordt volgens de laatste wetenschappelijke inzichten, rekening houdend met de wens van de zorgvrager en de expertise van de zorgprofessionals. Het kwaliteitskompas ouderenzorg stimuleert en biedt ruimte voor zorgprofessionals om volgens EBP te handelen

Hoe ziet de cursus eruit?
Dag 1: Introductie in EBP handelen
Dag 1 is een inleiding in EBP als eerste voorbereiding op het schrijven van een CAT. Een inleiding in EBP is nodig om de verworven kennis in eerdere opleidingen op te frissen en een breed kader te schetsen van de toepassing van EBP in de praktijk. In EBP zijn naast het beste bewijs uit wetenschappelijk onderzoek ook de wensen en voorkeuren van de bewoner(s) opgenomen en de professionele expertise van jezelf en je collega’s. Deze benadering  geeft aan hoe EBP oorspronkelijk bedoeld is en het werken volgens deze praktijk draagt bij aan de beste zorg en een lerende houding van de professionals. In dit eerste deel bespreken we met elkaar: Wat is EBP? Wat is het niet? Waarom en hoe pas je het toe in de praktijk? Hoe verhoudt EBP zich tot de grote uitdagingen in de (langdurige) ouderenzorg (toename complexiteit van zorg en personeelstekorten)? Wat is jouw visie op EBP? Hoe motiveer je jouw collega’s voor EBP? Tijdens deze dag is er ook aandacht voor het door het lectoraat Organisatie van Zorg en Dienstverlening ontwikkelde Handboek EBP.

Dag 2: Het maken van een CAT, stap 1 t/m 3
Dag 2 van de cursus omvat de eerste 3 van de 6 stappen van een CAT. Dit zijn de stappen:

1. Praktijkprobleem / klinische vraag;
2. Vraagstelling en de PICO;
3. Zoekstrategie (methode en resultaten).

Een CAT begint altijd met een vraag uit de praktijk. Om deze vraag snel te kunnen beantwoorden is het belangrijk dat je deze praktijkvraag kunt omzetten in een beantwoordbare vraag via de PICO structuur. Vanuit deze structuur kan vervolgens een zoekstring worden opgesteld. PubMed is één van de grootste medische databanken en kent veel zoekmogelijkheden. Tijdens dag 2 komen de mogelijkheden van PubMed aan de hand van een voorbeeld aan bod. De deelnemers gaan tijdens de bijeenkomst aan de slag met hun eigen zoekstrategie in PubMed. Naast PubMed zijn er natuurlijk tal van andere kennisbronnen waar je wetenschappelijk kennis kunt vinden, zoals websites van kennisorganisaties, academischenetwerken, kennisbanken, vakbladen en symposia. We bespreken hoe je hiermee in de dagelijkse praktijk up to date kunt blijven en hoe je deze kennisbronnen kunt gebruiken voor je CAT. Ook is er aandacht voor het presenteren van de opbrengst van de zoekacties.  

Dag 3: Het maken van een CAT, stap 4 t/m 6
Dag 3 omvat de laatste 3 van de 6 stappen van een criticial appraisal of a topic (CAT). Dit zijn de stappen:

4. Kritische beoordeling van de gebruikte artikelen;
5. Conclusies;
6. Toepassing in de praktijk en aanbevelingen.

Het kritisch beoordelen van de gevonden artikelen is een belangrijke stap in een CAT omdat je bij het interpreteren van de resultaten rekening moet houden met de validiteit van de bevindingen.  We besteden ook aandacht aan de toepasbaarheid van de bevindingen in de praktijk en het integreren van de wetenschappelijke kennis met de wensen en voorkeuren van de zorgvrager en de professionele expertise van jezelf en je collega’s. Ook komt het presenteren van de CAT aan bod.  

Dag 4: Mini-symposium - presentaties
Tijdens een mini-symposium in één van de deelnemende zorgorganisaties presenteren alle cursisten hun CAT. Collega zorgprofessionals, leidinggevenden, managers en bestuurders van alle cursisten zijn uitgenodigd.

Toetsing en resultaat
De cursus wordt afgesloten met een presentatie tijdens het mini-symposium op de laatste middag waar ook je collega zorgprofessionals, leidinggevenden, managers en bestuurders zijn uitgenodigd. Na het afronden van de module/cursus ontvang je een certificaat voor de cursus ‘Evidence Based Practice (EBP) in de (langdurige) ouderenzorg’.

Duur
Het lesprogramma bestaat uit 4 dagdelen:

  • Dag 1: woensdag 9 oktober van 14.00 - 17.00 uur, fysieke bijeenkomst in Nijmegen, bij de HAN locatie HAN Nijmegen, Groenewoudseweg 1, 6524 TM,
  • Dag 2: woensdag 6 november van 14.00 - 17.00 uur, fysieke bijeenkomst in Nijmegen, bij de HAN locatie HAN Nijmegen, Groenewoudseweg 1, 6524 TM,
  • Dag 3: woensdag 4 december van 14.00 - 17.00 uur, online bijeenkomst
  • Dag 4: woensdag 15 januari van 14.00 - 17.00 uur, afsluitend mini-symposium op locatie UKON-organisatie

Studielast
In totaal 22 uur waarvan 12 contacturen.

Docenten
Marleen Lovink (verplegingswetenschapper en post doc-onderzoeker bij UKON), Vviane Knoops (Adviseur en trainer HAN VDO, Academie Gezondheid en Vitaliteit), Harmke Hulshof (Opleidingscoördinator en trainer opleding Verpleegkunde Gerontoogie en Geriatrie HAN VDO Academie Gezondheid en Vitaliteit) & Mieke Koning (UKON Science Practitioner) 

Ervaringsverhalen
Wat houdt het in om de cursus Evidence Based Practice (EBP) in de (langdurige) ouderenzorg te volgen? Wat hebben cursisten geleerd en hoe integreren ze hun nieuwe kennis in hun huidige werkzaamheden? Om jou meer te vertellen over EBP, heeft de HAN 4 cursisten geïnterviewd.

Benieuwd hoe cursisten de cursus hebben ervaren? Lees dan verder op de website van de HAN. 

Aanmelden
  • Er zijn (nog) geen nieuwe data beschikbaar
Overzicht
  • Soort Cursus
  • Locatie Nijmegen
  • Voor wie
    Behandelaar
    Paramedicus
    Psycholoog
    Verpleegkundig specialist
    Verzorgende & verpleegkundige
  • Thema EBP
  • Kosten €750,- *Prijspeil 2024
  • Contact ukonacademy.elg@radboudumc.nl
  • Accreditatie Wordt aangevraagd
Tools
EVIDENCE
Deel deze pagina